mandag 24. november 2008

Hundepass og lekeprosjekt

Fra 13. desember til 9. januar skal vi passe Tronds (min bror) og Anne-Gros flatcoated retriever Kara. Jeg gledere meg som en unge til å ha enda en hund å trene med:)














Sommeren 2006 passet vi Kara i fire uker. Da var hun en vilter 1 år gammel "valp".














Kara er tradisjonelt trent, forutenom noen få innslag av klikkertrening de gangene jeg har passet henne. Når jeg skal passe henne denne gangen, skal hun få bryne seg litt på både rundering, spor og lydighet:)

Maya og Kara har fått herje villt sammen hver gang de har møttes. Jeg er derfor litt spent på hvordan det skal gå inne når de skal være sammen så lenge. Jeg er ikke vant til å ha to hunder, så jeg tar gjerne i mot råd fra dere som har erfaring med to unghunder som skal bo sammen.














I forbindelse med at Kara er her, har jeg tenkt å kjøre et lekeprosjekt på Maya. Det vil si at jeg på lydighetsøvelser o.l. (begrenser meg til det - dumt?), kun skal bruke lek som belønning. Egentlig tror jeg dette kommer til å gå passe greit (?), så lenge det ikke finnes godbiter, eller fristende møkk rundt oss. Jeg håper med dette at vi etterhvert kan veksle mellom lek og godbit som belønning - i dag er det gjerne enten eller. Ved at Kara er her har jeg mulighet til å avslutte økter med Maya dersom hun ikke viser høy nok intensitet i leken/treningen, og heller ha det gøy med Kara. Får se om jeg kan bruke det på en konstruktiv måte. Det vanskeligste blir nok for meg å ikke bruke godbiter. Jeg er blitt en godbit-junkie!!

Ingen kommentarer: