mandag 22. desember 2008

Liten oppdatering (som ble litt større enn jeg trodde)


Sist søndag, for åtte dager siden, hentet jeg Kara (min brors Flat) på Lillehammer. Hun skal bo hos oss til 9. januar.

Allerede på vei hjem fikk Kara prøvd seg i runderingsløypa på Eggemoen. Artig å se når hundene oppdager at det er mange snille mennesker i skogen, som det lønner seg å løpe imellom. Maya som nettopp hadde fått løpetid fikk en økt med meldingstrening i den snødekte skogen. Med litt sunt press fra resten av gjengen (Linda, Camilla og Christine) ble det en del repitisjoner, og de fleste var veldig bra. Vi kjørte med kun en figurant på den ene siden i meldingstreningen.

I ukedagene har jeg kjørt noen treningsøkter med Maya og Kara. Med Kara har jeg startet på disse grunnferdighetene: kontakt, hold fast, rygging, stå på kloss (bakpartskontroll), slipp, doggie zen, sitt, dekk. Vi har rukket å være innom en del, men ikke gjort så mye på hver. Vi har også lekt en del, og dette er helt klart den beste belønningen. Med Maya prøver jeg å bruke leke som belønning. Det har gått ganske trått foreløpig, så jeg tror jeg trenger litt støtte for å fortsette. Jeg er ikke vant til å ha en hund som velger bort treningen, for heller å snuse rundt på asfalten. I utgangspunktet fungerer ballene ganske bra som forstekere, men drakampen har vært kjip. En ny hund og løpetid kan jo selvfølgelig ha litt å si, så jeg skal prøve litt til før jeg gir meg....

I helga har jeg og Christine vært hos Lillian på "runderingsleir". Det var artig med trening, og veldig koselig med masse hundeprat, og faktisk litt annen prat. Vi var supereffektive og fikk kjørt to økter på alle hundene både lørdag og søndag. Kara fikk stor framgang i løpet av helga, og kom seg ut på ca. 30 meter med synlige figranter. Maya fikk lete etter personer under kamuflasje. Hun gjorde mange gode slag, men i noen tilfeller søkte hun litt lite ute på 30-50 meter. Jeg tror både Maya og jeg hadde litt dårlig konsentrasjon denne dagen. Det ble også bittelitt meldingstrening, med 2 av 3 velykkede meldinger.

De siste ukene føler jeg treningen har vært litt lite målrettet, så mitt nyttårsforsett er å vite hvordan øvelsen skal se ut før jeg begynner treningen, planlegge bedre, og evaluere etter hver enkelt økt (f.eks hvert tredje min) - fikk jeg noe framgang i løpet av økten?

Til sist må jeg ønske alle treningskompiser og alle andre kjente en riktig god jul, og et godt nytt trenings år!!

2 kommentarer:

Linda sa...

He he, den vinen har jag kjøpt:)
Gleder mej mye till søndag, det ser ut som ni haft en velbrukt helg, høres koselig ut:) Ses på søndag!

God Jul og Gott Nytt År till dere!

Lillian Sundseth sa...

Gleder meg til trening på Eggemoen på søndag! -og god jul til deg, Steffen og hundene!!!!! -klem!