tirsdag 3. februar 2009

Brrrr....

Nå er vi nettopp tilbake fra trening på hundeklubben - ene og alene i kulden. Men selv om vi var de eneste tilstede ble det trening likevel, iallefall så lenge fingran mine funka:)

Vi startet med dekk under baklengs marsj. Maya var veldig ivrig, og vi fikk fine raske dekker ved at jeg belønnet nede ved bakken. Plutsetlig oppdaget jeg at jeg var litt ivrig på klikkern igjen (en dårlig vane), og klikka før rumpa til Maya var i bakken. Da kom det et par dekker som var raske foran, men trege bak. Rettet heldigvis opp dette raskt ved å holde tilbake klikket. Dette med å klikke raskt (for tidlig) tror jeg er noe jeg gjør litt ubevisst for å belønne kjapt og dermed få raske øvelser, men nå har jeg lært! Hvis noen ser meg klikke for tidlig, så si ifra!!!

Deretter trente vi på ruta. Maya løper stort sett greit gjennom ruta, og jeg klikker og belønner i fartsretningen når hun passerer de to siste kjeglene. Foreløpig kan hun teste å stå bak kjeglene (vi har trent mest på kjegla i det siste), så jeg vil kjøre enda en økt med å belønne henne mens hun løper gjennom ruta fra alle retninger. Deretter vil jeg gjøre akkurat det samme ved at Maya løper ut, jeg klikker når hun løper gjennom de siste kjeglene, men i stedet for å belønne i fartsretningen, skal jeg belønne mellom kjeglene (klikkpunktet). Det jeg ønsker å oppnå med dette er å lære henne å snu mellom de bakerste kjeglene, og deretter bli stående.

Fri ved foten var neste øvelse på programmet. Jeg har bestemt meg for å jobbe med å få Maya litt lenger bak i denne øvelsen. Tipset fra Maria med å plassere belønningen lenger bak fungerer ganske bra. Jeg veksler litt på å ha godbiter i hånda og ikke. Maya har ikke noe problem med å holde fokus selv om hun vet at godbiten er der, men kan av og til bevege seg litt ut fra foten. Jeg har bestemt meg for at disse tre feilene skal jeg bryte for uansett ved fri ved foten: Maya går for langt fram, hun går for langt ut fra foten, hun mister fokus. Vi har såpass mye "riktig" i denne øvelsen at jeg føler ikke vi trenger å prioritere mellom disse. Hadde det blitt mye feil burde jeg kanskje jobbet med hovedfokuset på en ting om gangen for at Maya skulle hatt sjanse til å forstå hva som var riktig og feil.

Til slutt jobbet vi lenge (kanskje litt for lenge) med utgangsstillingen. Denne har nemlig også vist seg å være for langt fram, og dette gjør fri ved foten vanskeligere. Maya har fått belønning så utrolig mange ganger for "litt-for-langt-fram" posisjonen i utgangsstilling, så jeg er veldig usikker på framgangsmåte her. Jeg brukte treningen i dag til å prøve litt ulike metoder. Å ta utgangspunkt i de utgangsstillingene Maya tilbyr, og kun belønne for de lenger bak, fungerer ikke da jeg sjelden får noen sånne utgangsstillinger. En metode som kanskje kan fungere er å bruke target bak (f.eks. håndtarget), men jeg er litt usikker... En annen metode jeg testet var å legge noe på bakken (en campingstol) som Mayas frambein må være bak. Jeg prøvde deretter med noe mindre (båndet), og det så ut til å fungere greit. Utgangsstillingene ble mye bedre. Da jeg tok bort båndet derimot, fikk jeg kun utgangsstillinger for langt fram igjen. Men da var både Maya og jeg sliten og kald, så jeg bestemte meg raskt å vente til senere med fortsettelsen på dette. Hvis noen har noen gode forslag til løsninger på å få utgangsstillingene lenger bak, så rop ut!!

2 kommentarer:

Kari-Anne Undlien sa...

Oi, det hørtes ensomt og kaldt ut... Men det ser jo ut til at dere fikk greit treningsutbytte likevel :o)

Har ingen umiddelbare tips til deg vedr utfordringene på innsitten. Men om jeg kommer på noe smart så skal jeg gi et lite pip, jeg! ^^

Kristin Forså sa...

Det var skikkelig kaldt ja, og kanskje litt ensomt, men kjekt å få trent likevel:)