fredag 27. november 2009

Viktigheten av gode grunnferdigheter/delmomenter

Da jeg startet å trene Maya for over to år siden hadde jeg ikke klart for meg hvor vi skulle. Jeg hadde ikke vært på mange lydighetskonkurranser, og hadde derfor ikke et målbilde av hvordan ulike delmomenter i konkurranselydighet skulle se ut. Jeg må også innrømme at jeg ikke er den beste til å gjøre research før jeg starter å trene på øvelser.

Vi startet først å lære inn alle grunnferdigheter, som for eksempel sitt, dekk, stå, bli, bakpartskontroll, utgangsstilling, hold fast, følge etter med kontakt osv. Disse har vi videre kunne lage delmomenter, kjeder og hele øvelser av.

Det siste året har det stokket seg noe for meg når jeg har trent mot klasse to øvelsene. Dette kommer av at en del av grunnferdighetene ikke ser helt ut som jeg ønsker. En ligg eller sitt eller fri ved foten kan utføres på mange måter. Maya har for eksempel fått klikk og belønning i fri ved foten både i rett posisjon, litt langt fram og litt langt unna meg. Dette rett og slett fordi jeg ikke har hatt et klart bilde av hvordan denne øvelsen skal se ut. Dette har vi nå tatt tak i, og det har ikke tatt lang tid å få Maya til å gå i rett posisjon. Et veldig konkret kriterie er nok mye enklere for hunden å forholde seg til enn et litt "slarkete" kriterie.

En sitt ser nødvendigvis heller ikke lik ut hver gang. I starten godkjente jeg alt som innebar at Maya satte rompa i bakken. Nå ønsker jeg at sitten skal utføres med bakbena i samme posisjon som de er idet jeg kommanderer sitt, og aller helst kaste frambena bakover (i stedet for å trippe bakover med frambena).

For alle grunnferdigheter og delmomenter er det viktig å vite hva man skal bruke de til, og nøyaktig hvordan de skal se ut. Ikke alltid blir det slik som man har tenkt, og da må man kanskje endre strategi i treningen. Når grunnferdighetene og delmomentene ser ut som man ønsker kan man kjede sammen hva man vil, og raskt komme seg framover i lydighetsringen. Heldigvis er det aldri for sent å forbedre grunnferdigheter, i hvertfall ikke hvis man er en ekte klikkertrener og har beholdt alle atferder som frivillige atferder!

Ingen kommentarer: