mandag 18. mai 2009

Brukstrening

Her kommer en liten oppsummering av lørdagens brukstrening à la "litt av hvert".

Vi startet med meldingstrening først på dagen. Jeg kjedet raskt sammen kjeden for å være sikker på at Maya visste hva hun skulle gjøre. Her kan jeg nok legge mer vekt på korrekte utgangsstillinger og hold fast fremover. Vi fikk figuranten raskt ut på 50 m, og halveis skjult. Det ble tre hele meldinger med løsbitt. To gikk veldig bra, men på den ene tok hun med seg løsbittet ut på andre siden. Grei erfaring å få med seg at det ikke fungerte:)

Neste økt var det rundering med direkte belønning hos figurantene. Vi kjørte flere slag enn på lenge, og Maya var skikkelig sliten etterpå. Figurantene var godt gjemt ute på 50 m. Maya
gjorde funn på alle slagene, og det er jeg veldig fornøyd med. Fremdeles litt usikker på passeringene på midtlinjen. To av passeringene var for langt unna - dvs. 2-4 m. Tre passeringer stoppet jeg henne på midtlinja fordi jeg så de kom til å bli for langt unna. Resten (10 - 12 stk) gikk kjempefint. Siden vi har så mange riktige, tror jeg strategien blir å stoppe henne hvis jeg ser at hun kommer til å passere for langt unna, og ellers legge det opp sånn at vi får mest mulig suksess.

Siden søket nå er veldig bra, skal jeg neste gang legge inn et planlagt blindslag. Det blir første gang. Når det gjelder meldingstrening blir neste punkt å få ut figuranter på begge sider. Jeg og Christine diskuterte litt rundt dette med melding vs direkte belønning, og jeg tror vi kommer til å kjøre dette separat (i hvertfall foreløpig). Det jeg ser for meg er at vi runderer 2 -4 slag med melding, og at vi parallelt kjører egne runderingsøkter med direkte belønning for å trene på søket, blindslag osv.

Siste økt denne dagen var et kort pinneplukke spor. Alle fem pinner ble funnet, og kun med minimalt med hjelp på en av pinnene. Veldig fornøyd:)

Takk til supre treningskompiser som alltid stiller opp som figuranter:)

Ingen kommentarer: