mandag 18. mai 2009

Lydighet

Nå har vi nettopp hatt en lydighetsøkt i garasjeanlegget (ute regner det). Det er første gang på lenge vi trener lydighet utenfor huset.

Vi startet med å trene på frivillige vekslinger mellom dekk og sitt på avstand. Har begynt å sette på kommando. Nå har vi fått klaskedekker, men litt trege oppsitter. Ja, ja....jobber man med noe, så er det noe anna som endrer seg.... Neste steg blir å sette på kommando, og øke avstanden.

Vi fortsatte med hinderet i neste økt. Framoverhopp med sitt så ganske bra ut faktisk, helt til jeg bestemte meg for å kjede sammen med tilbakehoppet. Hun satte seg langt ute på siden, og droppet hinderet på vei tilbake. Prøvde å bare kjøre tilbakehoppet når hun satt litt på siden, men det funka dårlig. Avsluttet da økten. Jeg har tydeligvis hoppet over noen trinn her, og må gå tilbake og trene på disse bitene.

Deretter trente vi på vendinger på stedet med sitt. Disse begynner å se bra ut. Vi fortsatte med fri ved foten, posisjon, og noen vendinger i fart. Sistnevnte må vi nok bygge opp ganske gradvis. I dag valgte jeg å først gjøre vendinger på et fast sted i normalt tempo, og deretter gjøre vendinger på samme sted i løpefart. Vi fikk kun trent på venstre vendinger, men det ser ut til å funke.

Vi avsluttet med å gå foran i line. Denne satt litt langt inne, da hun først trodde hun skulle rygge mellom mine bein, evt. komme i utgangsstilling på høyre side. Sånn er det når man trener så mye rart:) Men etterhvert løsnet det, og vi fikk noen fine framoverstrekker.

Framover på lydighetstreningene skal jeg fokusere på de øvelsene vi har kommet kortest på. Dette er stå under innkalling, avstandsdirigering, hinderet og dekk under marsj, i rangert rekkefølge. I tillegg må jeg ta tak i konkurransetreningen igjen (hva skjedde med det???). I morgen er det hundeklubben - vi er klare:)

Ingen kommentarer: