mandag 5. oktober 2009

Spennende instruktørhelg....

I helgen har jeg og Maya vært i Trondheim på femte og siste samling på Canis sin instruktørutdannelse. Lørdag var det eksamen, og søndag skulle vi lære litt om klikkertrening av hest og servicehund.

En smule spent og ganske nervøs møtte vi opp på lørdagen. Eksamen var en praktisk test der vi skulle kjede sammen ulike delmomenter som vi kunne (delvis) fra før på 20 min. Vi ble delt i to grupper, og vi skulle evaluere hverandre underveis. Jeg og Maya var først ut i vår gruppe. Vi fikk oppgaven: ut til kjegle + apport til høyre + vende helt om + innkalling. Jeg delte opp kjeden i to: 1. ut til kjegle + apport, 2. slipp + helt om + innkalling, som jeg igjen kjedet sammen.

Da vi først var i gang forsvant heldigvis nervøsiteten, og fokuset var helt og fullt på oppgaven. Vi hadde tre utfordringer med denne oppgaven, og det var å få Maya til å gå til kjegla før apporten selv om apporten lå ute, å apportere fra avstand (fra kjegla) og holde tunga rett i munn når vi skulle baklengskjede. Følelsen var god med en gang, men jeg ble mer og mer usikker ettersom dagen gikk. Jeg hadde min eksamen kl. 11, og resultatene fikk vi ikke før kl 16. Nervepirrende. Heldigvis ble det godkjent - altså bestått på hele instruktørkurset. Resten av kullet fikk også godkjent, og vi feiret med god middag og drikke på lørdagskvelden.

Søndag var bare en kosedag, uten press og eksamensnerver. Kjempegøy å få innblikk i klikkertrening av hest, og få prøve litt selv. Det er ikke så store forskjellen fra hundetrening, med unntak av størrelsen på dyret. På servicehund delen lærte jeg Maya å ta ut av vaskemaskina og legge tøyet i en balje. Ikke noe problem for Maya:)

Det har vært en super helg, og selv om jeg er utrolig fornøyd med å ha bestått kurset, er det litt vemodig at det er slutt også. Både kursdeltakere og instruktører har vært utrolig trivelige, og jeg håper det ikke blir så lenge til vi sees igjen;)

5 kommentarer:

Linda sa...

Massa gratulasjoner till dere :o) Gleder mej till vi ses igjen:)

Charlotte sa...

Gratulerer Kristin! Har du planer om å instruere på kveldstid, eller gjør du det allerede kanskje? :-)Hilsen Charlotte fra Porsgrunn

Unknown sa...

Gratulerer med vel bestått eksamen!! Håper vi treffes en gang i fremtiden.

Hilsen
Hilde og Saga

Kristin Forså sa...

Takk for gratulasjoner:)

Bare si ifra hvis det er trening på Hønefoss Linda.

Jeg skal iallefall søke om å blir franchisetaker hos Canis, så får vi se om det blir noen kurs etterhvert;)

Gratulerer med vel overstått til deg også Hilde:)

Tone sa...

Hei Kristin og Maya !
Gratulerer med premien for beste eksamen !!!
Helsing Tone og Jopplin