onsdag 3. desember 2008

Den ivrige....

det er nok meg det. I sludd og vind møtte jeg håpefullt opp på hundeklubben i går ettermiddag - og jammen var jeg den eneste som dukket opp. Men trening ble det likevel. Vi gikk gjennom litt av hvert, blant annet fri ved foten. Denne øvelsen har jeg nesten ikke trent siden vi konkurrerte i september. Jeg merket meg da at Maya over lengere distanser (25-30 m) detter litt bort fra foten. Jeg har tidligere kviet meg fælt for å strekke tiden på denne øvelsen, så lite trening er vel egentlig grunnen til "problemet". I går gikk vi lange strekker med diverse "momenter" som holdter, vendinger, sakte og raske marsjer, hvor mitt fokus var på Mayas plassering ved foten, fokus og intensitet. Maya gikk bra og med fin kontakt og holdning over lange strekker, og jeg belønnet godt for dette. Nå må jeg bare fortsette å strekke tiden, og overtrene skikkelig slik at dette blir kjempeenkelt når vi en dag skal konkurrere i klasse to:)


I helgen var vi på kurs hos Thomas og Fanny i Son. Vi gikk blant annet gjennom dette:

* Hoppestå
* Apportering
* Belønne på bakken - se opp
* Lek og overganger
* Konkurransetrening
* Ruta (med ramme)
* Stå under innkalling (hoppestå, sklistå, "hver-så-god" stå)
* Avstandsdirigering
* Motsatt lokking, fri-signal, tannvisning
* Holde posisjonen uten noen form for lokking
* Utgangsstilling
* Forflytninger (fri ved foten)
* Avstandsbelønning


I tilegg til praktiske øvelser var det to ting jeg kommer til å ta med meg videre:

Ikke belønne det jeg ikke vil ha. Jeg er belønningsjunkie, og belønner heller for mye enn for lite. Moralen var at det er bedre å belønne en gang for lite, enn å belønne noe man ikke vil ha. Atferd endrer seg når belønningen opphører.

Gjør det hele tiden vanskeligere for hunden. Selv om øvelsen i seg selv er ferdig så er det alltids mulig å gjøre noe vanskeligere (omgivelser, forstyrrelser, si "sitt" fem ganger og deretter "dekk" - prøv å "lure" hunden til å feile). Ved 80% er det på tide å komme seg videre.

Kjempegøy med en hel helg med bare hundetrening!!! Og veldig koselig med besøk av Lillian og Bayla!!!

Ingen kommentarer: