fredag 30. januar 2009

Kurs med Maria Hagström

Jeg og Maya har vært på kurs med Maria Hagström gjennom klickerklok - og jeg er veldig fornøyd med utbytte. Vi har fått mye generell informasjon, samtidig som jeg har fått god hjelp med våre spesifikke "problemer". Blir det flere kurs med Maria på Østlandet, kommer jeg til å melde meg på igjen:)

Maria snakket mye om belønninger i form av aktive og passive belønninger, hvordan disse styrer stressnivået til hunden. Det er ofte fokus på å få hundene opp i et høyt stressnivå, men i en del tilfeller (f.eks. visse øvelser) kan det være nødvendig å regulere stresset ned igjen ved å bruke svært passive belønninger. De mest passive belønningene er der hunden ikke flytter på seg, f.eks. motsatt lokking. For min og Maya sin del, bør nok hovedvekten ligge på aktive belønning, men det viktig å hele tiden være oppmerksom på dette slik at jeg får Maya passe "høy" i de ulike øvelsene. Maria snakket også om å gjøre det veldig klart for hunden når den gjør feil. Dette gjør man ved å avbryte øvelsen akkurat i den hunden begynner på feilen, og man må være konsekvent på alltid å avbryte samme feil. Avbryte kan man også gjøre på forskjellig måte avhengig av hunden og stressnivå, og man bør avbryte ved å gå ut av posisjonen (slik at hunden forstår at øvelsen ikke fortsetter - da gjør den jo isåfall rett!?!).

I første økt på torsdag trente vi på dekkene til Maya. Jeg har klaget mye over sene dekker, og håpte å få hjelp til dette. Det første jeg måtte fokusere på var å holde tilbake klikket til Maya lå helt nede. Jeg har nemlig klikket for at fronten er nede, men mens baken fremdeles har vært i luften. Man får det man klikker for;) Videre plasserte jeg godbitene helt nede ved bakken, og belønningen bestod i flere godbiter for å skape verdi i dekk-posisjonen. Dekk atferden endret seg betydelig med disse forandringene, og Maya tilbydde flere raske dekker. Det må sies at akkurat i denne økten var hun spik spenna gal og full av energi;) Maria hadde enda et forslag til raske dekker, og det var at når Maya er på vei ned i sitt, kommanderer jeg dekk. På denne måten er baken i bakken først, og fronten kommer til slutt. Og jammen meg fikk vi flere klaskedekk, til og med en med skikkelig trykk. Kjempegøy!! Vi må fortsette å trene på dette når Maya er relativt høyt i stressnivå, og ikke minst må jeg holde meg til kriteriene for farten på dekken!

Den andre økten vi hadde på torsdag omhandlet brukslydighetsøvelsen "gå foran i line". Dette har vi aldri prøvd på, men fikk gode tips til trening. Starten består i å shape fram at hunden låser blikket sitt i den retningen den står. Når dette er i boks, shaper man inn marsjen i det tempoet man ønsker (forholdsvis rolig). I tillegg bør vi shape at hunden står mot meg, og vender seg rundt 180 grader, i den retningen den skal gå. Jeg må innrømme at jeg er litt usikker på hvordan hele øvelsen ser ut (må lese litt:), men jeg fikk ihvertfall god innsikt i hvordan vi skal starte å trene på den.

I dag startet vi dagen med konkurransetrening, og kjeding av flere øvelser. Jeg kjedet øvelsene: en veldig kort fri ved foten, transportstrekke, dekk fra holdt, transportstrekke. Den siste trensportstrekken ble belønningspunktet. Fokuset og attityden til Maya var ganske bra. Vi hadde en litt klønete inngang, hvor Maya ikke var helt med. Øvelsene i seg selv var ganske dårlige, mest på grunn av at Mayas plassering ved fri ved foten var for langt fram, noe som førte til at hun ble veldig skjev. Jeg valgte likevel å gjennomføre kjeden for kjedens del; men i videre trening vil jeg ikke gjennomføre så dårlige øvelser. Likevel fikk jeg belønnet bra på et punkt hvor fokuset var kjempebra, og fri ved foten var også noe bedre. Maria snakket om hvor viktig det var å trene kjeder med hundene (trenger ikke være ferdige moment), for at de skulle lære seg at det også vil føre til belønning, selv om det tar lengere tid. Her har jeg gjort en dårlig jobb tidligere, men jeg skal prøve å få inn noen kjeder i min ukentlige trening framover. Det er helt nødvendig for meg å vite at Maya kan utføre flere øvelser etter hverandre uten å falle helt ut (og ikke sjanse så mye som jeg gjorde i klasse 1 konkurransene).

Etter dette hadde vi en økt med kun innganger. Dette er et viktig moment man glemmer å trene. Det går ut på at vi varmer opp som til konkurranse, kommer inn på banen og belønner for fokus inne på banen/på vei inn på banen. Maya er flink til å søke fokus, og jeg merket stor forskjell når vi fikk trent noe på dette, sammenlignet med den inngangen vi hadde i første økt. Det føles utrolig mye bedre å fortsette på et program hvis hunden er med deg helt fra starten av. Og viktigheten av at hunden selv tar ansvar for kontakten, ble nevnt ved flere tilfeller.

I siste økt trente vi på fart tilbake til fører i apporteringen, og fri ved foten. Farten i apporteringen var egentlig helt grei, men vi kunne få til et enda høyere tempo, som en sikkerhet f.eks. på en varm sommerdag når hunden begynner å bli sliten. Her er det aktive belønninger og stor avstand som gjelder, samt å være nøye på kriteriet hastighet. Hvis vi velger å avbryte pga dårlig fart, bør vi være sikker på at andre forsøk lykkes. Hvis ikke har hunden lett for å bli usikker. Det som er vanskeligst når jeg trener selv er å få maks fart inn igjen når jeg sender Maya ut fra meg. Løsningen her er å sette Maya mellom meg og apporten, kommandere apport og belønne for fart. I starten er Maya nærme apporten, og jeg langt unna (dette har vi gjort tidligere). Gradvis flytter jeg Maya nærmere meg, og samtidig lengre unna apporten.

Fri ved foten er en vanskelig øvelse synes jeg. Maya har lett for å gå langt fram, så jeg var veldig glad for at vi rakk å se litt på dette på kurset. Løsningen her var å belønne Maya rett ut for foten min, uten at belønningen kom fra lommen. Det vil si at jeg hadde godbiter i hånden, og belønnet i korrekt posisjon. Dette, samt at jeg kun startet når Maya ikke satt for langt fram i utgangsstilling (enda en ting å trene på), førte til umiddelbare resultater. Løsningen er altså belønningsplassering.

Oi, oi.....det ble en lang blogg. Vi har iallefall hatt kjempefine dager, med mange gode råd, så nå er det bare å sette i gang å trene!! :)

5 kommentarer:

Kari Anne sa...

Her var det mye gode tips å hente :-)

Du skriver: "og man bør avbryte ved å gå ut av posisjonen (slik at hunden forstår at øvelsen ikke fortsetter - da gjør den jo isåfall rett!?!)."

Hvordan avbryter man f.eks en stå under marsj som er for treig?

Simen sa...

Jeg tillater meg å svare:

Man går fra å være helt stiv og stille, til å bli "løs i kroppen", leken, og sier på en morsom måte " Neimen jøss, du kan da klare myye bedre lille venn!".

Tenk litt: dam dam dam dam OJ nEIMEN HERRE Duuu DET var feeil, dam dam dam dam dam dam BELØNNING.

Kristin Forså sa...

Jeg ville også tenkt på å avbryte så tidlig som mulig, kanskje allerede før hunden har stoppet helt, men holder på å sakte ned tempo. Det er jo de sakte skritta forut for ståen vi ikke vil ha, så da bør man vel avbryte på dette tidspunktet.

Lillian Sundseth sa...

Hei! Det høres ut som dere har fått mye igjen for kurset! Neste gang det er kurs med Maria i nærheten, vil vi også være med!

Anonym sa...

Hei! Takk for sist! Gøy å lese om hvordan du også opplevde kurset. Jeg synes det var veldig bra og skal absolutt hive meg på igjen neste gang det byr seg en mulighet :)
Det var moro å se Maya i aksjon, og takker masse for god sosialisering ;) Lykke til med konkurransene fremover!
Hilsen Elin, Spike og Comma