søndag 5. april 2009

Sol og søndag

I dag har jeg og Maya trent med Lillian, Bayla og Ronja i Drammen:)

Vi startet med en stå under innkalling. I dag var det ingen bråstopp, og etter å ha feilet to ganger (og belønnet to ganger) valgte vi å vente med denne øvelsen til en annen dag. Det er viktig at vi beholder farten i denne øvelsen, og da kan vi ikke kjøre for mange repetisjoner, og spesielt kan jeg ikke feile Maya for mye.

Deretter trente vi på hinderet. Maya har lært å løpe framover, etter hinderet, til hun får sitt kommando. Denne sitten har havnet litt på siden. Som Lillian påpekte kommer dette antakeligvis av at Maya ikke vet helt sikkert hva hun skal gjøre når jeg plutselig kommanderer sitt. Derfor skal jeg legge mye verdi i sitten, dele opp øvelsen mer og så baklengskjede igjen, sånn at hun vet at sitten kommer, og har veldig lyst å sette seg raskt. I tillegg trente vi på grunnferdigheten å hoppe over hinderet i bue (dvs. at det blir en omvei for Maya å hoppe over hinderet). Dette fungerte bra, og spesielt etter at Lillian gjorde meg oppmerksom på at jeg klikket først når Maya hadde landet på andre siden av hindere. Klikket burde selvfølgelig komme når Maya søker mot hinderet og tar sats. Kjekt med observante tips:)

For første gang prøvde vi på neseprøve ute. Fram til nå har vi gjort dette inne, uten vind og så mange andre forstyrrelser. Maya var litt usikker på de første forsøka, ho markerte litt diverse pinner. Men da hun kjente igjen øvelsen, var det ingen tvil. Hun markerte rett hver gang - artig:)

Til slutt trente vi fri ved fot - posisjon. Vi fikk kommentar fra Lillian at Mayas posisisjon var mye bedre, nesten litt langt bak. Og det er jo akkurat sånn jeg vil ha det, så det var gøy å høre. Både når det gjelder fri ved foten og andre øvelser som vi skal trene på ute nå når det våres, er mer utfordrende da det er flere forstyrrelser rundt omkring. Nå er det noen uker siden jeg hadde en supergira Maya på trening, og jeg tror det har noe med våren, lukter o.l. å gjøre. Dermed er det viktig at jeg oppmerksom på at forsterkningkvaliteten og forsterkningsfrekvensen er bra nok. Dette må jo endres når forstyrrelsene øker. I tillegg må jeg passe på å kjøre korte korte økter! Note to self!!

Etter et koselig café besøk, fikk hundene en tur rundt i Drammen sentrum. Bra miljøtrening, med mye folk, mange fugler, hunder og barn. Og fantastisk vær med sol som varmet godt:)

På onsdag kommer Christine og Lillian til Asker for å trene. Er det noen andre som har lyst å være med, så si ifra:)

Ingen kommentarer: