søndag 13. september 2009

Rundering på Kilemoen

På medlemsmøte i hundeklubben på onsdagen, ble jeg invitert med bruksgruppa på runderingstrening på Kilemoen lørdagen. Altså i går. Jeg har trent masse lydighet med hundeklubben, men aldri bruks. Og jeg har aldri sett noen annen form for runderingstrening enn "the clicker way". Spennende:)

Jeg, Maya og Kara møtte opp, og det samme gjorde Christine og Basso. Fra hundeklubben var det fem personer, og tre hunder. En malle, en riesen og en dogo canario. I hvertfall to av disse hadde opprykk til klasse C rundering.

Vi fikk to økter hver, og Christine og Basso var først ut. Basso runderte bra som alltid. I den førsta økta kjørte vi en løype der det var vanskelig å se figuranten på den ene siden, og dermed vanskelig å planlegge slagene. I den andre løypa var det mye enklere, og Basso fikk en superbra økt her. Figurantene synes nok det var litt vanskelig å håndtere både klikker, baller og kattemat, men de fikk teken på det etterhvert:)

Maya hadde først en søksøkt med direkte belønning og 100% funn. Målet med økta var å få Maya til å slå bra fram på slagene. For å oppnå dette trakk jeg fram med en gang Maya hadde passert meg (1) og jeg la figurantene noe lenger fram enn der jeg sendte Maya ut (2). Det var lite vind i denne økta. Vi fikk mange fine slag. Hun løp rett ut ca. 30 m, slo noen ganger en liten bue bakover før hun trakk framover. Men jeg fikk buene framover på alle slagene. Jeg var veldig fornøyd med denne økta, og så lenge jeg passer på at hun får færrest mulige "klikk" (dvs fert/funn) i buen bakover, så blir nok denne borte etterhvert. Flinke figuranter hadde jeg også.

På andre økta vår trente vi meldingstrening. Her hadde jeg en figurant ute om gangen på ca. 15 - 20 meter. Vi kjørte først en direktebelønning, da Maya ville ta bittet allerede før vi startet. Deretter varierte vi melding med bringkobbel og direktebelønning avhengig av hvor raskt hun meldte på bittet. Ut fra det jeg observerte, ser det ut som vi må kjøre flere direktebelønninger enn meldinger pr økt, men dette må naturligvis endres dersom hun blir for tungmeldt. Neste økt vil jeg kanskje kjøre 10 direktebelønninger og 2 meldinger.

Det var to ting jeg merket meg i denne økten som vi må jobbe med. 1. Maya vil ta bringkobbelet i det hun skal starte søket og 2. etter direkte belønning hos figurant plukker hun gjerne bittet før hun løper inn. Når det gjelder 1, så tror jeg dette kanskje vi forsvinne hvis jeg aldri lar henne starte med bittet i munnen, og at hun får mange direktebelønninger. Når det gjelder 2. så er jeg usikker på om dette gjør noe. Det jeg gjorde i den situasjonen var å stoppe henne på midtlinja, ta ut bittet og sende henne på andre siden. Jeg vil tro at flere direktebelønninger enn meldinger også vil gjøre at dette blir borte. Ellers vet jeg at vi må generalisere meldingen mye mer med løsbittet, og kanskje kan jeg blande både løsbittmelding, fastbittmelding og direkte belønning i en økt.

Det var veldig interessant å se hvordan de andre trente hundene sine også. Jeg fikk observert både på midtlinja og som figurant. Flinke hunder var det. Her er noen forskjeller jeg merket meg mellom måten de trener på og måten jeg trener på:

1. Når hunden har lært det den skal gjøre, kommer de til kravfasen der de må straffe hunden om den ikke gjør det den skal. I min trening sier jeg at dersom hunden ikke gjør det den skal, så kan den det ikke (dårlig timing eller kriterier). Evt. så er forsterkeren for dårlig, eller forsterkningsfrekvensen for dårlig. Dette gjør at treningen til tider legges opp veldig ulikt.

2. De benytter mye "hjelp" til hunden i form av ros mens hunden er ute i søket. Dette er noe de gjør bevist fordi det også kan brukes i konkurranse. Jeg er opptatt av at hunden skal få jobbe selvstendig når den er ute, og bruke minst mulig hjelp.

3. De går raskere fram i treningen. Her har nok jeg noe å lære. Selv om vi deler opp treningen i små deler, er det viktig å komme videre. Jeg tror mange som ikke klikkertrener har inntrykk av at klikkertrenere aldri kommer seg videre fra å trene på "enkle" ting som f.eks. grunnferdigheter, eller søket i rundering, der det belønnes veldig hyppig. Men jeg vil likevel ikke gå raskere fram enn at hunden lykkes i det den gjør, og at den får belønning så ofte som den behøver for å opprettholde atferden vi har jobbet med.

4. De benytter hovedsakelig lek. Jeg bruker det hunden aller mest vil ha, så hvis den vil ha godbiter så får den det. Jeg har likevel mye å lære i forhold til hvordan de utvikler leken med sine hunder. Hundene deres jobber bra for kongen, og det har visstnok ikke vært sånn hele tiden.

Når det gjelder innlæring er det nok også store forskjeller, men det fikk jeg ikke sett denne lørdagen. Det var hyggelige folk vi trente med, og det som var viktigst for meg var at alle fikk det sånn som de ville med sine hunder. Hundeieren bestemte helt og holdent hvordan figurantene skulle belønne. Jeg kommer nok til å møte opp på brukstrening med hundeklubben flere ganger:)

2 kommentarer:

Lillian Sundseth sa...

Hei og hopp! Fint innlegg, Kristin! Gleder meg som en unge til jeg kan være med å springe igjen!!! Skal bare på en lynrask "slankekur" om noen dager, og så lære dette lille nurket å drikke av flaske når noen er barnevakt, he, he. Lykke til videre!

Charlotte sa...

Så bra innlegg, Kristin! Jeg har trent litt rundering med brukshundgruppen her jeg bor, og det er søren meg ikke alltid lett å forklare "åffer" jeg ønsker å gjøre det slik jeg gjør. Men jeg tror du har oppsummert helt rett. Det er ganske store forskjeller i innlæringen og noen vil jeg ikke adoptere. Lek derimot skulle jeg ønske jeg kunne skjerpe meg på. Tenk så digg å kunne bare ha en kong i lommen!!