søndag 20. september 2009

Stevne i Asker + trening

I dag har jeg jobbet på lydighetsstevne arrangert av Asker hundeklubb. Det har vært mange flinke ekvipasjer å se på, og flere fra hundeklubben har fått opprykk på dagens stevne. Gratulerer til alle dere:)

Da det var slutt i to (av tre) ringer, benyttet jeg sjansen til en kort treningsøkt med Maya. Hun var helt i hundre, så jeg valgte å trene litt på fartsøvelser. Vi startet med å trene en inngang på banen, noe som gikk veldig bra. Deretter kjørte vi en apport, der Maya plukker apporten bak seg, og får belønning for farten inn. Jeg la opp til en lang løpestrekke i dette tilfellet, og det gikk supert. Hun hadde et fantastisk bra opptak, og super fart inn til meg. Deretter kjørte vi en innkalling fra stå, der hun også ble belønnet for farten. Samme lange strekken. Tempo var bra her også. Siste fartsøvelse var innkalling med stå, med synlig belønning bak. Farten er utrolig bra i denne øvelsen, hun sakter aldri av. Stoppen er ikke helt kontant, men jeg tror ikke hun kan stoppe raskere. Med det mener jeg at hun ikke vet hvordan hun ellers skal gjøre det i så stor fart. Etter dette kjørte jeg et par lange fri ved foten. Her ser jeg at vi må trene mer på holdtene, som blir litt skjeve. I tillegg, når hun er så ivrig som i dag, kommer hun litt vel langt fram i fri ved foten. Ellers var jeg fornøyd med helheten i denne øvelsen. Sitt og dekk på avstand har vi trent lite på, men vi prøvde oss litt i dag. Belønnet på hver av øvselsene -dekkene er betydelig bedre fra sitt. Vi prøvde også hele stå under marsj og dekk under marsj, og jeg er veldig fornøyd med disse øvelsene. Det er ikke disse vi trenger å trene mest på framover.

"Treningsplan" framover:

Utgangsstilling - denne er noe skjev for tiden, og på innkallingen er den helt ute å kjøre. Vi skal rette opp denne, og det skal jeg gjøre når jeg enten har speil (vinduer), eller medhjelper.

Fellesdekk - jeg må få en raskere dekk fra utgangsstilling, ellers vedlikeholde øvelsen.

Fri ved foten - her må vi trene på at holdtene skal være rette, og vendinger i springmarsj.

Dekk under marsj - vedlikeholdes + trene med kommandering

Innkalling med stå - når utgangsstillingen i vanlig innkalling er i boks må vi baklengskjede denne øvelsen. I mellomtiden variere med belønning bak, ingen synlig belønning, og doggie zen med belønning foran.

Stå under marsj - vedlikeholdes + trene med kommandering

Apportering - kunne vente på kommando når jeg kaster apporten langt (også med kommandering). I tillegg fokusere mye på fart. Øvelsen er kjedet fra før, så jeg må bare huske å kjede den sammen før en evt konkurranse.

Hopp over hinder - denne øvelsen må vi rett og slett kjede sammen, og trene med kommandering

Kjegla - denne var super, men nå har vi fått trav de siste fire meterne inn til kjegla. Her skal jeg teste litt hva som fungerer. Ellers må jeg trene på å vente på innkallingen da hun tidligere har tyvstarta her. Sistnevnte skal jeg gjøre på kort avstand først.

Kontroll over hunden på avstand - raskere neddekk fra utgangsstilling. Kjede øvelsen sammen.

Ingen kommentarer: