mandag 9. mars 2009

Litt av hvert, men mest trening

Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe i bloggen gitt. Men forutenom forrige helg som innholdt bryllupshandling og spa, så har vi trent noe hver dag;)

Jeg er litt bekymra over mine grunnferdigheter til instruktørkurset neste helg. Vi har jo hatt flyt på de fleste grunnferdigheter, men i det siste har det vært klasse to og klasse tre øvelser som har blitt prioritert. Jeg måtte for eksempel jobbe en hel økt for å få Maya til å tilby frivllig sitt, uten å slenge seg rett ned i dekk. Heldigvis tar det ikke veldig lang tid å hente atferdene fram igjen, så vi får håpe det går bra. Gleder meg i allefall masse!!

Så til dagens trening med Christine og Basso, og en liten status på andre øvelser vi har trent på i det siste:

Apport - kjørte to hele øvelser. Fin fart ut, bra opptak og vending og fin fart inn. Utgangsstillingene ble skjeve. Valgte å ikke avbryte, da hele kjeden ellers var veldig bra - bedre enn noen gang faktisk. Virker som utgangsstillingene lett blir skjeve når "giret" enten er veldig høyt eller veldig lavt. Må trene mer på innkomst i utgangsstilling.

Stå og dekk under marsj - vekslet på å kommandere stå og dekk under framovermarsj. Dette fungerte fint, forutenom at ståen til Maya ikke var en bråstå. Fortsatte å trene på ståen først bakover, og deretter sidelengs og forover, med Christine som "øyne". Helt genialt å ha en hjelper her, for jeg ser jo bare rett fram.... Dette fungerte fint, og vi fikk fram fine ståer igjen. Tror jeg må ha med et par ekstra øyne neste gang også. Dekkene var raske i form av at hun stopper fort, men rompa kommer sent ned. Dette skal vi trene mer på i bakovermarsj.

Vendinger og fri ved foten - vendinger til venstre er ok så lenge jeg ikke går lange strekker først. I vendingene til høyre kommer hun litt for langt fram, og må alltid rygge seg tilbake. Her trenger jeg noen supre tips til trening, for ikke å få henne for langt fram. Kommer til å prøve meg litt fram ved å shape litt i sakte vendinger. Fri ved foten begynner å bli mye bedre. Hun går kjempefint så lenge jeg går rett fram. Derimot fant vi ut at etter vending går hun litt ut fra meg. Dette har tidligere også skjedd på lange strekker rett fram. Jeg har ikke avbrutt for dette, og det tror jeg faktisk at jeg må gjøre. Får prøve å holde hodet kaldt her - ikke lett å avbryte når du vet at hunden har gått kjempebra leeeenge. Tenkte også på å prøve å baklengskjede fri ved foten med vending. Kanskje får jeg også fin fri ved foten etter vending. Ellers mottas tips med takk:)

Luktdiskriminering - vi har jobbet litt med dette inne på stuegulvet. Har tidligere jobbet med postitlapper, og har nå kommet oss over på (pinnekjøtt)pinner. I går hadde vi en økt med fire pinner, og jeg tror Maya markerte rett i 9 av 10 tilfeller. Jeg holder på å lære henne å søke inn fra venstre og over mot høyre. Dette gjør jeg ved å alltid sleppe henne inn fra venstre side, og veldig ofte plassere pinnen med lukt som pinne nr. 1 eller 2. Det virker som det kan fungere. Det var også artig å se at Maya ofte markerte rett pinne uten å måtte lukte på resten av pinnene. Det må vel være bra?!

I morgen er det hundeklubben igjen:)

Ingen kommentarer: