mandag 30. mars 2009

Status lydighet

I det siste har Maya vært litt slapp, så jeg var litt spent på dagens trening. Litt vanskelig å trene fartsøvelser når ikke stressnivået til hunden går i taket. Maya kan nemlig være en meget behersket hund, selv om hun gladelig er med å trener. I dag var det faktisk sånn at fartsøvelsene kombinert med heftige belønninger (fantastiske godbiter som måtte jaktes på), gjorde at intensiteten i øvelsene økte. Dette likte jeg godt å se:)

Her kommer en status på lydighetsøvelsene:

Fellesdekk - dette har vi ikke trent på i det siste. Men denne tror jeg egentlig er i boks. Det eneste er neddekken som kan bli raskere.

Fri ved foten - har trent lite utholdenhet i det siste, så jeg må snike inn noen lange strekker i treninga. Vi trente holdter i dag. De har vært litt skjeve. Vi fikk retta de opp, men jeg må nok fortsette med dette. Vi har ikke trent vendinger og holdter fra springmarsj. Dette må jeg få gjort. Ellers synes jeg posisjonen stort sett har blitt bedre, og Maya er rettere.

Dekk under marsj - her skal jeg jobbe med å få rompa raskere ned i bakken. Jeg har bestemt meg for å beholde bakoverdekken i denne øvelsen. Det gjør at Maya bremser raskt opp på kommando. Vi må bare få denne rompa raskere ned. Her skal det shapes. Forøvrig reagerer hun bra på kommando både i bakovermarsj og forovermarsj.

Innkalling med stå - kjørte noen økter på lørdag, med samme resultat som på filmen. Jeg kjørte et par i dag, den ene med synlig belønning bak, den andre med hversågod og kast av belønning bak. Farten var noe saktere, men likevel bra, og stoppen var bedre enn på filmen. Her tror jeg vi er på vei.

Stå under marsj - har fortsatt å trene dette med Christine, slik at hun kan fortelle meg om ståen var kontant eller ikke. Det ser ut som dette begynner å bli bra. Kommer til å bruke ekstra par øyne en stund til før vi trener alene på dette. I dag trente vi på siste delen fra stå (uten holdten). Det ser bra ut:)

Apportering - vi har hatt skjeve innsitter, og har derfor fokusert på dette i det siste. Jeg kjørte noen apporteringer i dag (en med hele øvelsen), og innsittene var kjempefine. Hun tok et lite omtak akkurat i innsitten, noe jeg må jobbe videre med.

Hopp over hinder - lenge siden vi har jobbet med, men vi har nesten de to kjedene ferdig (1. utgangsstilling - hopp - sitt, 2. sitt - hopp tilbake - utgangsstilling). Vil bare ha en raskere og rettere sitt før jeg kjeder sammen alt. I tillegg må vi trene mer på å hoppe i bue (grunnferdighet).

Kjegla - kjørte hele denne øvelsen en gang i dag. Satt som et skudd!!

Avstandskommandering - har ikke trent på veldig lenge. Må ta tak i det.

Neseprøve (kl. 3) - Maya markere med nesen på rett pinne (av seks pinner) i de aller fleste tilfeller.

I dag fikk vi også inkludert noen grunnferdigheter. Gikk gjennom foran fører mappa, sitt under baklengs marsj og rygging. Fornøyd med dagens trening:)

Ingen kommentarer: