mandag 16. februar 2009

Bedre planlegging

I dag har jeg og Maya trent i garasjenanlegget til Ericsson. Treninga bar preg av litt dårlig planlegging. Vi har ikke trent lydighet på noen dager (utenom på stuegolvet), og jeg ville gjerne trene alt på en gang. Lange økter med dårlig planlegging gjør det veldig vanskelig å evaluere treningen. Men noe konstruktivt fikk vi iallefall gjort:

Kjegla - la på kommando i dag. Først nært, så langt unna. Maya løper fint ut på kommandoen "ut" og stiller seg bak kjegla. Farten var veldig bra!! Foreløpig løper hun nok uansett hva jeg sier, så neste gang tenker jeg å kjøre stimuluskontroll på nært hold. Da kan jeg gå gjennom de ulike trinnene: vente på kommando, si "tulleord" osv. Etter dette må jeg trene på å sende Maya til kjegla uten at hun nødvendigvis har sett den, og ikke minst må jeg huske å ha kjegla framme når vi trener på andre ting!

Apport - lenge siden vi har trent på. I dag trente vi kun fart. Maya var mellom meg og apporten, og jeg belønnet når hun kom tilbake i bra tempo. Belønnet ved å kaste pølsebit i fartsretningen. Jeg plasserte apporten lenger og lenger unna Maya (og meg selv nærmere Maya), slik at hun måtte løpe lenger ut for å hente apporten. Fin fart i øvelsen!

Stå under marsj - vi har lagt på kommando på hoppeståen, og det fungerer ganske bra når jeg går bakover. Prøvde litt sidelengs, men da ble Maya helt satt ut. Jeg prøvde å stå i ro, og med siden til Maya, og kommandere, men det fungerte heller ikke. Dette er altså en øvelse som kun fungerer rett foran meg. Her får jeg jobbe med litt frivillige hoppeståer når jeg går sidelengs, samt generalisere kommandoen.

Dekk fra sitt - hmmm....jeg må være obs på å trene denne øvelsen litt tidligere. Jeg fikk noen fine klaskedekker, men etter at jeg har fått noen bra kommer det noen litt tregere dekker. Jeg avbrøyt disse, men jeg brukte kommando på dekken og følte at hun bare ble mer usikker. Jeg får jobbe mer med disse klaskedekkene frivillig.

Fri ved foten - her begynte jeg å slurve en del, men jeg fant ut noe vi trenger å trene på:) For det første synes jeg hun gikk for langt fram igjen i dag - må altså ta dette mer gradvis. I tillegg så prøvde jeg å ha godbit synlig i høyre hånden, og det var tydeligvis skikkelig vanskelig. Dette må jeg jobbe mer med (gradvis), og det samme gjelder avstandsbelønning generelt.

I morgen er det hundeklubben. Kanskje skal jeg prøve litt konkurransetrening/utholdenhetstrening?

Ingen kommentarer: