søndag 22. februar 2009

Helgelandsmoen

Det ble trening med Christine og Basso i dag!!!

Vi trente på Helgelandsmoen ved Hønefoss, og det var perfekte forhold. Passe varmt, nybrøyta og fint underlag.

Treningen startet med en kort oppvarming. Oppvarmingen bestod i å få Maya til å konsentrere seg, og få ned stressnivået. Det er veldig greit når det er den veien (få ned stressnivået), for da vet jeg hva jeg skal gjøre. Å få et høyere stressnivå når Maya først er rolig, synes jeg er vanskeligere.

Etter oppvarmingen kjørte vi følgende kjede: hopp tilbake i utgangsstilling, innkalling og framadsending ut til kjegla. Belønningen skulle komme ved kjegla. De to første øvelsene fungerte bra. I innkallingen hoppet hun på meg før hun hoppet inn i utgangsstilling, så dette må vi trene på for seg selv. Ellers fungerte alle overganger og de korte transportetappene vi la inn fint. Det har nok hjulpet å belønne transportfasene også:) Det mest spennende var til slutt da jeg skulle sende Maya ut til kjegla. Vi har aldri gjort dette etter andre øvelser, så det var kanskje litt ambisiøst, men vi forsøkte. Da jeg kommanderte ut til kjegla startet hun i et par forsiktige galloppsteg, og kikket seg rundt. Så fikk hun øye på kjegla, og ga bånn gass ut og stillte seg bak kjegla:) Superbelønning!!!

Det viktigste jeg sitter igjen med etter å ha kjørt denne kjeden, er at
- vi må øve mer på inngangen i innkallingen
- øvelsene ellers fungerer bra, og er klare for å legge til flere elementer
- belønne overganger må jeg fortsette med
- selv om vi kjører tre øvelser på rad, gir Maya full guffe, og daler ikke i intenistet (utrolig betryggende for meg)

Vi trente også på stå under innkalling. Min store skrekk øvelse. Men nå hadde jeg Christine til å hjelpe meg, så da var det bare å trå til. Vi har tidligere kjørt noen innkallinger med belønninger plassert bak Maya. I dag startet vi med at Christine holdt Maya og slapp henne fram til meg, på veldig kort avstand. Jeg kommanderte stå, og Maya stoppet fint. Vi økte raskt avstanden, og begynte å forlange gallopp for å få kommandoen stå. I starten belønnet jeg, men etterhvert fikk Maya løpe tilbake til Christine som hadde belønningen. Dette fungerte veldig bra. Maya hadde fine skliståer på stå kommandoen, og ble stående fint til jeg sa "hversågod". Konge!!!

Her er noen bilder fra dagens trening:


Basso i fremadhopp!


Maya. Starten på gå foran i stram line

Ingen kommentarer: