torsdag 29. oktober 2009

Nyttig runderingstrening!

I dag rakk jeg og Maya en kort, men veldig effektiv treningsøkt i skogen før det ble mørkt. Vi fikk gjort trening som det er lett å glemme at bør gjøres.

Rett etter jobb dro vi altså ut i skogen, og jeg startet med å legge et spor. Mens sporet fikk godgjøre seg fikk Maya en liten tur, før vi satte i gang med "runderingstreningen".

Maya har begynt å slippe bringkobbelet idet hun setter seg i utgangsstilling, og løper ut før jeg rekker å si "hversågod". Dette er det viktig å ta tak i før det blir en befestet atferd. En kveld tidligere i uka trente vi på dette inne på stuegolvet. Da vi har trent en del hold fast før, kunne jeg gå ganske raskt fram. Først hadde jeg fokus på å holde fast. Deretter la jeg til at hun måtte vente lenger og lenger etter slippkommandoen på å få "hversågod". I dag tok vi dette ut i skogen, der jeg brukte en godbitskål i stedet for figurant. En godbitskål på 5 meters avstand er et enklere kriterie enn en figurant ute på 50 meter, og dersom det skulle bli feil er det mer ok å bryte på korte avstander enn lengere og mer krevende avstander og oppgaver.

Jeg startet med Maya i utgangsstilling, der jeg gav henne bringkobbelet. Hun fikk lov til å gripe om på bringkobbelet, men jeg gikk ikke videre i kjeden (som vi har baklengskjedet tidligere) før hun holdt fast. Neste ledd var å ta på linen, ta tak i bringkobbelet og si slipp. Deretter ventet jeg noen sekunder før jeg gav "hversågod". Da dette fungerte bra, la jeg til at Maya også måtte holde fast bringkobbelet idet hun satte seg i utgangsstilling. Dette fungerte også bra, men det trengs en del mengdetrening her. Dersom det blir runderingstrening (med figuranter) til helgen, skal jeg bytte ut godbitskålen med en figurant, men først på kort avstand. Det blir ingen meldingstrening på lange avstander før vi har dette i boks.

En annen nyttig øvelse vi fikk trent på i dag var å gå fri ved foten til midtlinjen, sitte i utgangsstilling for deretter å få "hversågod" til godbitskål. Grunnen til at vi trente på dette er at det i reglementet står: "Ved tilbakeføring til midtlinjen skal hunden føres fritt, men under kontroll." Dette gjelder etter at hunden har påvist figurant. For å forberede Maya på denne treningen brukte jeg altså godbitskål, i stedet for figurant. Øvelsen med figurant blir neste steg i treningen. I dag gikk vi ca. 10 meter i ulendt terreng før utgangsstilling og "hversågod". Vi bør komme opp til 50 meter før vi tar dette inn som en del av søk og meldingstreningen. Dette er trening som er lett å glemme, men som faktisk er ganske nyttig, og enkel å gjøre på egen hånd.

Til slutt gikk vi sporet vi hadde lagt. Det skulle være et tilnærmet D-spor, men da vi møtte på et lite stup på veien, ble det et litt mer komplisert spor med blant annet tre passeringer over bekker. Jeg hadde lagt ut tre pinner. Den første gikk hun en meter til høyre for, og den lå oppe på en tue, så hun gikk rett forbi. Jeg valgte å holde henne tilbake, og da fikk hun ferten av den og plukket pinnen. De neste to pinnene fant hun selv. Sporet gikk relativt greit, men det tok litt tid før hun skjønte at hun skulle krysse noen av bekkene for å fortsette sporet. Mørket kom sigende på, så det var litt vanskelig å se hva som skjedde 7-10 meter foran i lina.

Som sagt, en effektiv og nyttig treningsøkt i dag:)

2 kommentarer:

Christine sa...

Flinke jenter! ;) Vi sees imorgen!

Lillian Sundseth sa...

Hei! Bare en liten hilsen! Lykke til med kurs framover!