søndag 9. november 2008

Innetrening

De siste dagene har formen vært så som så, og det har stort sett blitt innetrening med Maya. Vi har henta fram litt gamle triks, som lå langt bak i boka om atferder. I tillegg har vi trent på alle delmomenter til å hente brusflaske i kjøleskapet, og kjedet sammen hente brusflaske, slipp og lukke kjøleskapsdøra. Vi mangler foreløpig åpne kjøleskapdøra i kjeden. Jeg prøvde å sette på dette leddet, men da holdt hun på å knekke døra, for hun bare fortsatte å dra døra bakover. Holdt på å flire meg i hjel:)

Inspirert av Kari-Anne har jeg prøvd å lære Maya å skille en geometrisk form fra andre. Kriterie var å touche riktig form med nesen. Jeg lurte litt på hva jeg skulle gjøre dersom hun touchet feil form, for hun toucher gjerne innom alle ganske raskt. Dersom jeg hun først toucher feil form, for deretter å touche riktig form, føler jeg at det vil ta lang tid før hun skjønner hvem som er riktig, og hun blir veldig "slurvete". Derfor valgte jeg å si "oi", for så å ta bort alle lappene når hun touchet feil. Det virket som det fungerte bra. Dette er forøvrig en øvelse som er grei å trene når ikke giret er helt i hundre, noe jeg merket godt:)

Jeg fikk invitasjon fra Lillian i dag til å komme å trene rundering hjemme hos ho en helg før jul. Dette tror jeg blir kjempebra, og gleder meg allerede!!

Etter en rolig helg, gleder jeg meg til diverse treninger til uka. Jeg får veldig raskt abstinenser etter hundetrening. Tror jeg kan joine Åse i nerdegruppen:)

3 kommentarer:

Kari-Anne Undlien sa...

Haha, måtte flire over det du skrev om kjøleskapsdøra ;o) Heidi og jeg trente på noe lignende i våres, og jeg kunne konstatere at kjeden vår hadde spesielt ett svakt ledd som spolerte hele greia (filmen ser du her: http://karia-belgerbloggen.blogspot.com/2008/04/en-liten-baklengskjede-o.html)

Men i høst jobbet vi litt videre med det svake leddet: "åpning av skuffe". Skal si bikkja dro til slutt. Hun trakk og trakk til skuffen ikke ville lenger ut, men dro like fordømt *flire* Synd jeg ikke har film av det..

Morsomt at du ble inspirert av diskrimineringsprosjektet, da! Vi har ikke begynt enda, vi... Men tipper at vi starter i løpet av uka som kommer. Lover å oppdatere i bloggen, evt m/film hvis det blir noe fornuftig å legge ut :o)

Kristin Forså sa...

Artig å se filmen:) Utrolig hvor lett man merker dersom et ledd i kjeden ikke er godt nok når man begynner å kjede sammen. Men det så ut som Heidi skjønte tegninga iallefal.

Gleder meg til å følge diskrimineringsprosjektet ditt. Det vi gjorde var litt sånn på sparket, og med bedre planlegging enn det jeg hadde, kommer det nok til å gå ganske radig. Hvordan planlegger du å gjøre det når hun velger feil form/farge?

Veldig fornøyd med at du legger ut videoer. Det er veldig artig å se på!!

Kari-Anne Undlien sa...

Hm...jeg har egentlig ikke tenkt at hun skal få velge så mye feil i starten. Først skal hun drilles skikkelig på den fargen som jeg har bestemt. Dernest skal jeg introdusere henne for valg. Først med 1 ny farge. Når hun har forstått å velge rett blant 2 farger skal hun få et tredje valg. Samme strategi har jeg tenkt meg med figurene. Det gjenstår å se om denne strategien funker på min til tider altfor kreative og oppfinnsomme hund ;-P