søndag 2. november 2008

Søndagstrening på Eggemoen



I dag har vi trent på Eggemoen sammen med klikkergjengen på Hønefoss.

Maya fikk først kjørt seg skikkelig i runderingsløypa. Det var lenge siden sist, så vi satset på skjulte figuranter, 50 m ut, og mangel slag - omtrent som før. Men vi hadde ett nytt moment med i treningen, og det var bringkobbelet. Kobbelet var på under hele økten, men Maya brydde seg nada om at det hang noe og slang under haka. Veldig greit:) Ho så forresten utrolig proff ut med trekant og bringkobbbel!!

Ho starta som vanlig som en kule på runderinga. De første to passeringene hadde hun to til fem meter fra meg, så jeg tok henne inn på tredje passering før hun fikk fortsette. Etter dette hadde hun stort sett fine passeringer, men et par med for stor avstand. Jeg tror jeg skal være nøye med å trekke framover, da passeringene hun gjorde var foran meg. Vi har tidligere trukket mye framover mellom slagene, noe som har ført til at hun også trekker fram - og dette ønsker jeg jo. I tillegg må jeg være enda flinkere å plasere meg, og dersom passeringen skjer langt unna, prøve å ta henne inn enda tidligere. Hun hadde et par slag hvor hun ikke fant figuranten. Da søket var litt grunt , valgte jeg å sende henne ut i samme retning en gang til. Jeg merket at hun ble litt fortere sliten enn før, men det er jo over en måned (kanskje to?) siden vi har trent rundering. Det er uansett utrolig gøy å se at Maya jobber så bra som hun gjør!!

Etter runderinga ble det litt lydighetstrening. Vi fortsatte med ruta med og uten musematta, fra forskjellige retninger. Føler vi har kommet et steg videre her.

Det artigste med hele dagen var faktisk meldingstreninga vi hadde til slutt. Christine "den snille" var figurant. Vi gikk ut i det terrenget vi tidligere har trent rundering i, og Maya hadde fullt utstyr på seg. Vi baklengsskjeda fra starten av meldinga med løsbitt. Dette har vi gjort før, fram til leddet hvor figuranten holder løsbitt og Maya, og slipper Maya inn til meg. Tidligere har hun surret litt rundt figuranten før hun har kommet til meg, men i dag virket det som dette var det letteste i hele verden. Jeg la deretter på runderingsmomentet, der hun løper ut til figuranten og får bittet. Dette gikk også kjempefint, og hun hadde fint tempo både ut og tilbake. Jeg sto bare å hoppet opp og ned av glede over hvor bra det så ut:) Det skal sies at vi har noe tygging når hun setter seg i utgangsstilling, så dette skal vi jobbe mer med. Til slutt prøvde vi to eller tre ganger med bringkobbelet som et løsbitt. Dette gikk også like fint. Kjempegøy!!!!:)

Takk for en fin søndagstrening til alle treningskompiser!

7 kommentarer:

Kari-Anne Undlien sa...

Hei Kristin!

Har fått tips fra Camilla om bloggen din. Gratulerer, jammen på tide at du også fikk deg en blogg. Har forresten lagt deg til på blogglisten min også :o)

Så flott at dere har fått til å bli en så stabil gjeng med jevnlige samlinger. Gode treningskamerater er gull verdt!

Lenge siden Heidi og jeg har vært med nå, men satser på å bli med på et av de førstkommende treffene. Alltid så trivelig å møte likesinnede til trening&sladder ;o)

Jeg har jo sett godeste Maya i skogen. Hun er et godt runderingsevne med god driv. Men hun har også en flink eier som veileder med kyndig hånd :o)

Linda sa...

Tack for idag, gleder mej allrede till neste trening:)

Kristin Forså sa...

Hei Kari-Anne og Linda:)

Det var på tide med blogg ja, er jo blitt helt bloggavhengig. Følger med på deres også:)

Kanskje vi kan få til noe trening til helga igjen? Jeg er iallefall med lørdag eller søndag formiddag!

Aase sa...

Gratulerer med flott blogg!
Kjekt å kunne følge med på hva du bruker tida di på:-)
Håper å få til en trening sammen med dere på mandag før kurset i Bærum. Vi har trent en del,- men ikke hatt tid til blogging. Holder på med huset,- så jeg håper jeg kan får laget en innvielsesfest for hundevenner snart!
aase

Aase sa...

Jeg synes du skal gjennomføre et lekeprosjekt!!
Vær så snill å sleng deg med på det,- så kan vi utveksle våre erfaringer når vi skal til Son!
aase

Kristin Forså sa...

Hei Åse. Lenge siden jeg har hørt noe fra deg nå ja. Gratulerer med instruktørdebuten forresten:)

Jeg hadde tre dager med bare lek - og det funka kjempebra. Men jeg hadde så lyst å begynne på nye ting, og da er det såååå mye enklere å bruke godbiter. Nå når hun får godbiter leker hun nesten ikke faktisk...hmmm...
MEN jeg har en NY plan! Jeg skal ha min brors flat i tre uker i jula, og jeg tenkte å gjennomføre lekprosjektet da. Hvis Maya da blir lei kan jeg bare sette henne bort, og ha det superkult med den andre hunden. Tror du ikke det kan være ekstra motiverende?

Jeg er veldig klar for treninger på mandag før kurset:)

Linda sa...

Hej jag er klar for trening søndag iallafall, hade varit kjempemorsomt! Å jag trenger litt tips om hur jag ska fortsette med Fenris:)
Å planen din i jula kommer sikkert till å funka, synes Fenris blir ekstra gira når han ser att jag trener å leker me Lia å han venter på sin tur, da leker han bedre:)
Bloggbacill tror jag det er fler som fått;)