tirsdag 17. februar 2009

Hundeklubben

Bare oss i dag også...hva er det som skjer?

Ja, ja....Vi fikk jo trent masse da. Litt for masse i dag også kanskje. Men Maya er jo helt med, så da så...

Vi startet med en veldig kort oppvarming. Maya var het, som hun nesten alltid er på starten av treninga. Da kjører vi jo så og si alltid fartsøvelser:) Etter den korte oppvarminga kjørte jeg en kjede av øvelser. Vi startet med en kort transportetappe inn på "banen," tilbakehopp over hinder, kort transportetappe, innkalling, transportetappe med belønning. Jeg er veldig fornøyd. Transportetappene fungerte fint, og intensiteten i øvelse nummer to (innkalling) var nesten for drøy. Jeg holdt faktisk på å miste balansen da Maya kom slengenes rundt i utgangsstilling:) Denne kjedingen/konkurransetreningen skal jeg fortsette med framover. Den er veldig nyttig; jeg både ser hva som ikke fungerer, og Maya lærer at belønningen kommer dersom hun bare fortsetter. Samtidig må jeg få ferdig noen øvelser (evt. halve øvelser) for å kunne kjede, og det er jo litt press på meg for å komme framover.

Utenom dette trente vi på:

- Dekk under marsj - i dag prøvde vi et par dekk med kommando under framoverfot. Ikke superraske, men jeg er fornøyd. Og hun legger seg mer rett ned nå enn før (rompa står ikke så mye til værs:))
- Stimuluskontroll på kjegla - fungerer bra
- Tilbakehopp over hinder - litt testing, men ok
- Framoverhopp over hinder med sitt - fikk inn noen få sitter. Maya måtte tenke leeeeeeenge første gang jeg kommanderte sitt, men det synes jeg er helt ok. Virker som metoden med å lære henne å løpe fram til kommandoen kommer fungerer.
- Hoppestå - ville ha denne på siden, men fungerte ikke...vi ga opp veldig fort. Vi får gjøre det når vi begge er litt mer opplagte.
- Utgangsstillinger - de ble så rare da vi jobba med hinderet. De kom langt bak, skjeve osv. - veldig ustabile, så vi gjorde noen økter med utgangsstillinger. Da så de bra ut.
- Fri ved fot

I tillegg til detta hadde vi en skikkelig ekkel opplevelse. Etter å ha trent i 45 min uten en sjel til stede, kom det en flykaptein eller noe slikt, med en svær trillekoffert etter seg. Maya løp fram med full bust og bjeffa som en gal. Mannen gikk rett mot henne, og Maya rygga bakover men fremdeles med full bust og bjeffing. Heldigvis gjorde han henne ingenting. Skikkelig ekkelt var det. Det blir spennende å se hvordan det går når vi skal på karaktertest 26. april. Ikke helt sikker på om det kommer til å gå så bra....

1 kommentar:

Lillian Sundseth sa...

Nå gleder jeg med virkelig til vi får trent litt sammen igjen! Vi trener jo på omtrent de samme tinga, ser jeg. Så bra du har fått for vane å drive litt mer konkurransetrening! Det gir en spark i baken til oss andre, som lett glemmer den delen, når vi er opptatt med nye øvelser.