fredag 14. november 2008

Runderingstrening

I dag har jeg avspasert på jobb - og tiden ble selvfølgelig brukt til runderingstrening på Eggemoen. På det meste var vi vel sju stykker, og tre av oss tok turen ut i runderingsløypa.

Jeg og Maya startet først. Jeg var litt spent da hun virka uvanlig "daff" til å være på Eggemoen. Der er det jo alltid full sprut. Heldigvis hadde jeg ingenting å frykte - ho startet som en kule som vanlig. De første fire - fem passeringene var for langt unna meg, mens resten av passeringene (seks - sju??) var perfekte. Jeg hadde lært litt fra sist, og tok henne inn etter første passering, men det hjalp ikke på de neste:( (og da hadde jeg tydeligvis glemt hva jeg hadde lært). Når hun ikke lenger er helt i turbo, og heller ikke har kontroll på hvor figurantene er, passerer hun fint. Det er gøy å se hvordan hun trekker frem mot stemmen min med en gang jeg roper - det er hun kjempeflink til. I en av passeringene kom hun derimot springende på midtlinja, men dreide nitti grader ut den retningen jeg stod - kjempegøy!!! I tillegg fant hun figurantene på alle slagene (har hatt noen bomturer i det siste), selv om de var gjemt under militærkammuflasje (takk Christine)! Hun springer ut på 50 meter nå, uten å nøle et sekund. Alt i alt er jeg ganske fornøyd, og jeg tror jeg vet hva jeg må jobbe med:)

Etter oss var det Inger med sin labrador sin tur. Dette kunne de:)

Christine og Basso runderte til slutt. Her er det baller som gjelder, og man må ha to hver seg! Basso sitt fokus var helt på topp, og han løp i full fart ut til figurantene. Det hender han tar med ballen over til den andre figuranten dersom vi er for treige til å kaste en ny ball, men ellers synes jeg han er ganske grei å belønne faktisk. Kjempebra at du har funnet ut hvilken belønning som skal til, Christine!

Til slutt hadde vi en økt med meldingstrening. Vi brukte bringkobbelet som løsbitt, noe som fungerte litt halveis. Hun ble veldig forstyrra av diverse reimer som havnet over nesen og sånn. Dessuten satte hun seg i utgangsstilling foran meg, på siden og foran meg osv. Det var akkurat sånn hun gjorde da hun var liten og skulle lære innkalling til fot:) Utrolig søtt, men det sier vel mest om dårlig flyt på grunnferdigheter og delmomenter. Vi prøvde så vidt med bringkobbelet på, men det ble bare tull. Hun tok stort sett bringkobbelet så fort jeg sendte henne ut (vi snakker her om 5 til 10 m). Vi byttet ut bringkobbelet med løsbitt, og nå ble alt mye bedre. Hun kom inn på riktig sted i utgangsstilling, og vi fikk flere repitisjoner der hun løp ut til figurant og gjorde hele meldinga. Jeg tror vi skal fortsette en del med løsbittet, og ha bringkobbelet hengende på, til hun er sikrere på dette. Og så snart det fungerer tar jeg det ut i runderingsløypa, og kjører et eller to slag med melding før vi fortsetter med direkte belønning. Det er iallefall planen!


Takk til Camilla som alltid organiserer trening på Eggemoen - fortsett med det:)

Ingen kommentarer: